Beweging is de basis voor ontwikkeling. Beweging is noodzakelijk voor het onthouden van een gedachte. Juíst tijdens het fietsen of wandelen kom je soms tot heel goede ideeën. Veel bewegen, thuis én in de klas, is daarom ook zo van belang.
Een kind moet steeds meer verbanden leren leggen gaandeweg zijn schooljaren, over de vakken heen, maar bijvoorbeeld ook tíjdens de rekenles; flexibel kunnen denken en informatie combineren is nodig. De hersenen moeten dus makkelijk heen en terug kunnen denken.
Zit daar een blokkade en gebruikt het kind één van de hersenhelften meer dan het andere deel, dan kunnen er problemen ontstaan bij het leren en ontwikkelen.
Zet beide hersenhelften 'aan' (lees onder meer bij Erik Scherder).
Wanneer er sprake is van oogsamenwerkingsproblemen (ook hier werken links- en rechts nog niet goed samen!) dan kan er verbetering optreden door te trainen op de minitrampoline. Onderliggende nog aanwezige primaire reflexen worden aangepakt.
Betere balans en ontspanning in het lijf en brein worden gestimuleerd. Belangrijke voorwaarden om goed tot ontwikkeling te kunnen komen.
En voor kinderen die graag 'kinetisch leren' (leren in beweging) blijkt het effectief te zijn automatiseringstaken, zoals het aanleren van de tafels, in beweging op de trampoline te doen.
Lees meer op:
https://www.jmouders.nl/hoogleraar-neuropsychologie-erik-scherder-beweeg-dat-is-goed-voor-je-brein/