Mei 2025

leervoorwaarden

Ik herinner me de vraag nog goed rondom onze kinderen, in hun jaren op de kleuterschool en groep 3 en 4.Wel doorstromen, of beter nog een jaar langer 'kleuteren'?Veel dingen werden afgewogen, toetsresultaten bekeken, de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden in kaart gebracht.Wat ik in die tijd niet wist, is dat de motorische basis evengoed een LEERVOORWAARDE is.Wat ben ik blij dat ik nu die informatie ook mee kan nemen. En dat maakt dat ik anders kijk.Zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau de basisschool door? Wat heerlijk dat ik steeds vaker tegengeluiden hoor!Want, die basisschooljaren, het is toch geen wedstrijd? Wat gun ik alle kinderen om tijd te hebben om te spelen, te bewegen, te ontdekken, te fantaseren, op zoek te gaan naar antwoorden op alle leergierige vragen. En dan zo volop in ontwikkeling te zijn.Wat nu als je in de klas elke dag getraind wordt om van links naar rechts te lezen, terwijl je denken nog automatisch van rechts naar links lijkt te gaan?Wat nu als je lijf nog niet in balans is, je rechterhand nog heel niet goed samenwerkt met je linkerhand?Of dat je het werken in het platte vlak, in al je werkboekjes, zo lastig vindt, omdat in je motorische basis te vinden is dat je nog niet op dat punt bent?Wist je maar wat de keuze van nu voor gevolg zal hebben in de komende jaren.In mijn praktijk zoek ik naar antwoorden op dit stukje van de ontwikkeling, als aanvulling op de informatie die op school al gevonden is.En trainen we op de minitrampoline en allerlei bewegingsoefeningen, of op het meskerbord en met de lire-kaarten. Zodat ook de motorische basis volop in ontwikkeling zal zijn.

Lees meer »

herfstsignalering

In deze tijd van vallende blaadjes, zo rond eind oktober, begin november, is het in de scholen weer tijd voor een belangrijk meetmoment in groep 3:DE HERFSTSIGNALERING.Met deze vroege meting kunnen signalen van problemen in de lees- en/of spellingontwikkeling snel worden opgespoord. Het geeft inzicht op welk niveau een kind leest of spelt.Is jouw kind één van die leerlingen bij wie de seinen op rood gaan?Jij kunt wat doen!Creëer voor je kind een BASIS om goed te leren lezen. School kan daar vervolgens weer op verder bouwen.Leren lezen heeft namelijk niet alleen te maken met de KENNIS van letters.Belangrijk is:*de ZINTUIGONTWIKKELING: hoe werken ogen en oren?*de SAMENWERKING van hersengebieden en motorische ontwikkeling*de werking van het KORTETERMIJNGEHEUGENHet gaat zeker niet altijd om intensief oefenen van het lezen zélf! Met veel leuke ideeën werk je aan goede leesvoorwaarden.-puzzel- en spelletjesboeken met doolhofjes, lijnen volgen, cijfers verbinden, verschillen zoeken etc.-zoekboeken (denk b.v. aan 'Waar is Wally?')-spelen met vormen en patronen, mozaïeken, kleurplaten waarbij figuren ontstaan na vakjes in te kleuren-spelletjes als mikado, domino, Halli Galli, memorie e.d.-train het geheugen: nazeggen van cijferreeksen en "Ik ga op reis en neem mee"-spelletjes-samen tekeningen maken waarbij je kind jouw halve tekening gespiegeld natekentVeel praktische tips lees je in het boek van Marijke van Vuure: "Dyslexie en touwtje springen: praktisch hulpboek voor ouders van kinderen die lezen lastig vinden."En natuurlijk ben je welkom met al je vragen. Graag denk ik mee of het voor jouw kind helpend is nog verder te bouwen aan de belangrijke voorwaarden om goed tot lezen en spellen te kunnen komen. En omdat het lezen begint met ogen die goed functioneren, zal ik als visueel screener zeker ook nagaan of de samenwerking tussen beide ogen al in orde is of nog verdere ontwikkeling nodig heeft.En vooral:-speel, ga samen naar buiten en maak plezier!-zorg voor rust en ontspanning!

Lees meer »

bouncen

Beweging is de basis voor ontwikkeling. Beweging is noodzakelijk voor het onthouden van een gedachte. Juíst tijdens het fietsen of wandelen kom je soms tot heel goede ideeën. Veel bewegen, thuis én in de klas, is daarom ook zo van belang. Een kind moet steeds meer verbanden leren leggen gaandeweg zijn schooljaren, over de vakken heen, maar bijvoorbeeld ook tíjdens de rekenles; flexibel kunnen denken en informatie combineren is nodig. De hersenen moeten dus makkelijk heen en terug kunnen denken.Zit daar een blokkade en gebruikt het kind één van de hersenhelften meer dan het andere deel, dan kunnen er problemen ontstaan bij het leren en ontwikkelen.Zet beide hersenhelften 'aan' (lees onder meer bij Erik Scherder).Wanneer er sprake is van oogsamenwerkingsproblemen (ook hier werken links- en rechts nog niet goed samen!) dan kan er verbetering optreden door te trainen op de minitrampoline. Onderliggende nog aanwezige primaire reflexen worden aangepakt.Betere balans en ontspanning in het lijf en brein worden gestimuleerd. Belangrijke voorwaarden om goed tot ontwikkeling te kunnen komen.En voor kinderen die graag 'kinetisch leren' (leren in beweging) blijkt het effectief te zijn automatiseringstaken, zoals het aanleren van de tafels, in beweging op de trampoline te doen.

Lees meer »