


visuele screening en training helpen om de oogsamenwerking te verbeteren
Kijken is het vermogen om via de ogen licht te ontvangen en dit door te seinen naar de hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen. Wat je ogen zien, verwerken je hersenen! Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een Visuele disfunctie. Problemen bij lezen, spelling, zich niet goed kunnen concentreren en soms zelfs het ontwikkelen van gedragsproblemen kunnen het gevolg zijn. Het kijken en lezen is erg vermoeiend en het kind zal ook extra tijd nodig hebben. In veel gevallen is te zien dat dit ook invloed heeft op het zelfbeeld en de ontwikkeling van faalangst kan bevorderen. Vaak wordt al snel in de richting van dyslexie gedacht, maar vóórdat in die richting wordt onderzocht, kan het zinvol zijn te onderzoeken of de ogen wel goed samenwerken.
Gelukkig is er wat aan te doen! Als visueel screener test ik met de Bioptor in hoeverre de oogsamenwerking goed is. Een vervolgtraject van zo'n 10 tot 15 weken zal doorgaans verbetering brengen. In de meeste gevallen oefenen we op de minitrampoline, aangevuld met visuele oefeningen. Daarnaast geef ik oefeningen mee voor thuis. Het succes van mijn hulp is sterk afhankelijk van jullie eigen inzet thuis. Het is daarom belangrijk dat jullie samen (jij als ouder en jullie kind) gemotiveerd zijn om thuis te oefenen.
Door te oefenen op de minitrampoline wordt het onderliggende systeem van primaire reflexen aangepakt.
Soms kan het raadzaam zijn een functioneel optometrist te bezoeken voor specialistisch onderzoek van de oogsamenwerking.
Bij een ernstig motorisch probleem is het altijd raadzaam om naar een gespecialiseerde therapeut te gaan, zoals een kinderfysiotherapeut.
klachten bij visuele disfunctie
. vermoeidheid na inspanning
. hoofdpijn, met name boven de wenkbrauwen
. branderige of droge ogen
. nekklachten
. het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
. lusteloosheid
. balans en evenwicht is verstoord
. oog-handcoördinatie klopt niet
. inschatten waar de bal is tijdens balsport verloopt moeizaam
. met de vinger blijven bijwijzen tijdens het lezen
. met het hoofd meebewegen met het lezen
. slecht lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
. slordig handschrift
. geen rechte regels kunnen schrijven op een ongelinieerd vel
. geen kubus kunnen teken
. rekenproblemen, zoals niet het verschil kunnen onderscheiden tussen ‘+’ en ‘x’
. concentratieproblemen

Oefenen op de minitrampoline heeft voordelen, omdat
. het bijdraagt aan verbetering van de oogsamenwerking
. alle zintuigen geprikkeld worden
. het de (neuro) motorische ontwikkeling stimuleert
. het een hogere concentratie bevordert
. zorgt voor meer motivatie en zelfvertrouwen
. het stress helpt verminderen
. het helpt tot betere leerprestaties te komen
