leervoorwaarden

Ik herinner me de vraag nog goed rondom onze kinderen, in hun jaren op de kleuterschool en groep 3 en 4.

Wel doorstromen, of beter nog een jaar langer 'kleuteren'?

Veel dingen werden afgewogen, toetsresultaten bekeken, de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden in kaart gebracht.

Wat ik in die tijd niet wist, is dat de motorische basis evengoed een LEERVOORWAARDE is.
Wat ben ik blij dat ik nu die informatie ook mee kan nemen. En dat maakt dat ik anders kijk.

Zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau de basisschool door? Wat heerlijk dat ik steeds vaker tegengeluiden hoor!

Want, die basisschooljaren, het is toch geen wedstrijd? Wat gun ik alle kinderen om tijd te hebben om te spelen, te bewegen, te ontdekken, te fantaseren, op zoek te gaan naar antwoorden op alle leergierige vragen. En dan zo volop in ontwikkeling te zijn.

Wat nu als je in de klas elke dag getraind wordt om van links naar rechts te lezen, terwijl je denken nog automatisch van rechts naar links lijkt te gaan?
Wat nu als je lijf nog niet in balans is, je rechterhand nog heel niet goed samenwerkt met je linkerhand?
Of dat je het werken in het platte vlak, in al je werkboekjes, zo lastig vindt, omdat in je motorische basis te vinden is dat je nog niet op dat punt bent?

Wist je maar wat de keuze van nu voor gevolg zal hebben in de komende jaren.

In mijn praktijk zoek ik naar antwoorden op dit stukje van de ontwikkeling, als aanvulling op de informatie die op school al gevonden is.
En trainen we op de minitrampoline en allerlei bewegingsoefeningen, of op het meskerbord en met de lire-kaarten. Zodat ook de motorische basis volop in ontwikkeling zal zijn.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.